donderdag 1 november 2012

Verbroken stilte


Ongeveer een half jaar geleden schreef ik een blog over Roma en Sinti in Nederland, een vergeten volk met een vergeten geschiedenis. Vandaag zond Hollanddoc een documentaire ‘verbroken stilte’ genaamd, waarbij Orhan Galjus afreist naar Duitsland en Polen om de Holocaust van de Roma en Sinti de herdenken, of beter gezegd te ontdekken en vooral niet te vergeten.

De documentaire raakt me, de zoektocht naar het verleden, het vergeten, het zwijgen, maar ook het in stand houden van de herinnering. En dan de beelden van Auschwitz en Birkenau, plekken, verhalen en een sfeer die zeven jaar gelden, toen ik daar was, ook zo enorm veel indruk  op me hebben gemaakt en waar simpelweg geen woorden voor zijn.
Tegelijk volg ik de afgelopen dagen ook wel een beetje het nieuws over de inkomensafhankelijke zorgpremie (Je kan er wat nieuws betreft ook niet echt omheen). Ineens is het land te klein en wordt alles enorm opgeblazen door de media. Voor de grap zet ik vanavond tijdens het koken PowNews aan, had ik niet moeten doen, want het enige wat ik kan denken is: ‘waar zijn we mee bezig?’ (Gelukkig weet ik dat PowNews geen spiegel van de maatschappij is. Toch?...?)

Orhan Galjus vraagt zich hetzelfde af, gelukkig kunnen we wat hem betreft nog wel wat leren van de Roma en Sinti cultuur: de maatschappij waarin we leven draait om/en geven de prioriteit aan geld en winst als hoogste doel, maar wat écht van belang is, is de mentale winst of de winst van het hart. Belangrijk is om gelukkig te zijn, of je nou arm bent of rijk. En juist daarin vinden we een balans in het leven.
En zeg nou zelf, wat moeten we nou met zo'n leeg en inhoudsloos begrip als ‘koopkracht’? Minder koopkracht, dus….. meer koopkracht, dus…. %^&$*&!!

Voor de documentaire zie:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten