maandag 26 december 2011

Kerst, geloof en andere zaken

Na veel moeite heb ik eindelijk ook de tweede helft van de serie Eileen kunnen kijken. De internet(smallband)verbinding wilde dit keer absoluut niet meewerken, maar na van alles geprobeerd te hebben kon ik een weliswaar pixellige maar niet haperende versie bekijken. Deze aflevering laat eigenlijk vooral zien wat Eileen haar ouders aandoet met de keus die ze heeft gemaakt. Ze laat haar ouders en familie op een vreselijke manier achter, voor iets wat zij belangrijker vind dan haar eigen familie, namelijk de/haar revolutie.

Vandaag zag ik een dakloos iemand op straat slapen, ik zag al snel dat deze mevrouw, op de een of ander manier toch vredig, lag te slapen met een kerstmuts op. Op de muts stonden de veelzeggende woorden ‘Feliz Navidad’ (Gelukkige Kerst). Als ik een camera bij me had gehad en de foto ook had durven nemen dan had hij vast genomineerd kunnen worden voor een of andere prijs van beste foto of zoiets. Het was een perfect plaatje dat tegelijk hartverscheurend was. Vrolijke Kerst, ik lig hier op straat.

Afgelopen weekend was het dus kerst. In Colombia wordt dat op 24 en 25 december gevierd en een tweede kerstdag zoals wij ‘verwende Europeanen’  die kennen bestaat hier niet. Kerst is hier het moment van familie, geloof en consumptie, net zoals in Nederland.  En hét moment (plus de komende twee weken) om het altijd drukke Bogota te verlaten en naar familie elders in het land of naar een ‘finca’ (huisje) buiten de stad te gaan. Maar blijkbaar had toch niet iedereen hier tijd en/of geld voor want persoonlijk vond ik deze bruisende stad vandaag niet heel veel rustiger dan normaal (ook al zal het echt wel rustiger zijn geweest).

Ook in Colombia begint de consumptie tijdens Kerst belangrijker te worden dan het geloof, ook al is men hier nog lang niet zo seculier als in Nederland. En gelukkig maar want de cadeautjes komen hier niet van de Kerstman maar van ‘el niño Dios’ (ofwel het kind van God). Toch een fijne gedachte dat de Kerstman niet helemaal  in zijn eentje de hele wereld van  cadeautjes hoeft te voorzien, maar dat hij hier en daar wat hulp krijgt van bovenaf.

Over geloof gesproken, maakte ik zelf de afgelopen week kennis met een katholieke organisatie, gerund door acht katholieke vrouwen die zich inzet voor de rechten van de vrouw. Hun agendapunten zijn: seksuele en reproductieve rechten (ook al heb ik hier in het Nederlands nog nooit van gehoord); legale abortus; vrouwen rechten; seksuele voorlichting; scheiding van kerk en staat; en nog wat onderwerpen die in het teken staan van de rechten en de rol van de vrouw. Kortom, een zeer progressieve, maar wel op geloof gebaseerde organisatie.

Ik merkte aan mezelf dat ik even aan het idee moest wennen, want de belangrijkste reden dat in veel Latijns-Amerikaanse landen abortus nog zo’n enorme issue is, is juist gebaseerd op het geloof en de inmenging van religie in de grondwet en andere wetgeving. Maar deze vrouwen zien dat anders. Vanuit hun geloof strijden zij voor de rechten van de vrouw. De vrouw die eeuwenlang door de kerk onderdrukt is en juist door religie een soort van tweederangsburger is geworden. Deze vrouwen willen dit ‘gegeven’ juist vanuit hun religie en overtuiging veranderen. Ik zeg petje af!  En om maar even de quote te herhalen die mij verteld werd ‘als alle vrouwen zouden besluiten om eens een zondag niet naar de kerk te gaan, dan zouden de kerken leeg zijn. Het geloof wordt gedragen door de vrouwen, maar ondertussen worden zij niet als vol beschouwd en mogen zij niet eens een mis voordragen’. En gelijk hebben ze.

Wat ik hier erg interessant aan vind is dat deze progressieve gedachten niet zozeer tegen het katholieke geloof gericht zijn, dus zeg maar van buitenaf, maar dat ze juist van binnenuit komen.  Nou worden deze dames natuurlijk wel beticht van van alles en nog wat door de (meer) conservatieve takken van de kerk, neem bijvoorbeeld een Opus Dei, maar ook het Vaticaan. Maar het mooie is dat ze zich niet tegen het geloof afzetten maar hun ideeën en rechten juist binnen het geloof plaatsen, of beter gezegd, juist vanuit hun geloof doen komen.

Het geloof dat velen veel te vaak als zwart/wit zien, maar dat vele kanten heeft en waar ieder op zijn of haar eigen manier energie uit kan putten. Tijdens Kerst maar ook de rest van het jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten