Afgelopen week
was ik in Leticia, een stadje van nog geen 25.000 inwoners (+45.000 inwoners
van het aangelegen Braziliaanse Tabatinga) midden in het Amazone gebied en
gelegen aan de rivier de Amazone. In dit gebied wonen veel Tikuna indianen. Zij
wonen van oudsher in dit gebied, leven langs de rivieren en leven van de
visserij, de jacht en de agrarische teelt.
Langs de rivier
de Amazone maar ook langs de andere nabijgelegen rivieren zijn tal van dorpjes
gesticht, sommige bestaan uit een paar families anderen zijn groter en tellen
een paar honderd tot duizend mensen. De dorpjes die je hier tegenkomt zijn
eigenlijk hele normale dorpjes met hele normale mensen. Ik zeg dit omdat men
bij het woord indiaan vaak een bepaald beeld heeft. Colombia kent 95
verschillende indianenstammen, allemaal met hun eigen verhaal, achtergrond en
cultuur. Sommige dragen nog traditionele kleding, anderen zijn zo ‘ingeburgerd’
dat ze gewoon in spijkerbroek en T-shirt rondlopen en alleen bij speciale
gelegenheden hun oorspronkelijke kloffie uit de kast trekken of speciaal maken.
In de Amazone is
voornamelijk sprake van het laatste, hele gewone mannen, vrouwen en kinderen
gekleed zoals jij en ik, nou ja in de zomer dan, want het is daar lekker
tropisch. Op het eerste gezicht denk ik dan ook bij aankomst bij de eerste ‘gemeenschap’
die we bezoeken, nou dit is gewoon een heel normaal klein dorpje, niet heel
anders dan dat ik van andere kleine dorpjes gewend ben. De huizen zijn gebouwd
van hout en de daken zijn voornamelijk gemaakt van zinken golfplaten, er zijn
wat looppaden en het is er lekker rustig, het enige is dat je er met de boot
heen moet ipv met een auto of een bus.
Maar dan begint de raadsbijeenkomst in één van de gebouwtjes (dat iedereen erin past is er aan de buitenkant niet aan af te zien) en ben ik getuige een 3 uur durende terugkoppeling over het programma/project ‘democratiseringsscholing’ dat hier wordt uitgevoerd. Bijeengekomen zijn vertegenwoordigers van 19 gemeenschappen/dorpjes die samenwerken en de krachten gebundeld hebben. Veel hebben wat te zeggen, er wordt veel herhaald, nog meer gepraat, nog meer herhaald, maar alle 19 vertegenwoordigers doen hun woordje (of uitgebreid betoog). Persoonlijk vind ik de meeste nogal lang van stof, zoals de gemiddelde Colombiaan, zonder echt iets extra’s toe te voegen (wij Nederlanders zijn zoooo praktisch……..punt is duidelijk… hup en nu door). En hoewel ik het interessant vind om naar te luisteren en mee te maken, vind ik de gang van zaken eigenlijk heel erg normaal.
Het feit dat dit
is wat ik denk, is denk ik het grootste compliment voor de organisatie die hier
al 22 jaar onderwijsprojecten op poten zet en ondersteunt, want dat betekent
dat er enorme stappen vooruit zijn gedaan!!
Vijf jaar geleden
nog waren de mensen die nu ‘lullen als Brugman’ nog in zichzelf gekeerde stille
mensen. Er ging waarschijnlijk veel in hun hoofd om, maar dit ook uitdrukken,
nee dat deed men niet. Eén van de mannen
die het woord neemt, stelt zich voor. Hij begint met zijn naam, dan dat hij
getrouwd is en hoeveel kinderen hij heeft, wat hij voor werk doet en dan welk
dorp hij nu ‘mag’ vertegenwoordigen. Wij zouden het misschien overdreven vinden,
of geen belangrijke informatie vinden. Maar wat hij vertelt, vertelt hij met
trots. Zo van, ‘dit ben ik’. Nou ken ik in NL genoeg mensen die ook zo over
zichzelf praten (maar dan op een arrogante manier), maar we hebben het hier wel
over een Tikuna indiaan. Een Tikuna indiaan die trots vertelt wie hij is, wat
hij doet en dat hij zijn dorp vertegenwoordigt.
En dan begint de
realiteit langzaam tot me door te dringen. Deze mensen die ik gewoon zie als
gewone mensen zijn jarenlang, pardon, eeuwenlang, gediscrimineerd,
achtergesteld en als het even zo uitkwam vermoord. Indianen werden als dom,
primitief en ongeorganiseerd (dit geldt niet voor alles stammen) bestempeld. En
als je als bevolkingsgroep dat stempel eenmaal hebt dan kom je daar moeilijk
van af. Tegelijk is het ook wel makkelijk om te zeggen dat mensen dom zijn, als
ze niet naar school zijn geweest en niet gewend zijn aan de ‘westerse’ organisatiestructuur.
Sterker nog, door gebrek aan onderwijs en scholing kan een maatschappij deze
bestempeling ook met gemak in stand houden en eer aan doen, want ja wie niet
naar school gaat blijft ‘dom’.
De sleutel tot
verandering is dan ook onderwijs en scholing. Fucai, de organisatie waarmee ik
daar was, zag dit 22 jaar geleden al in en begon met projecten die de
gemeenschappen/dorpen op de lange termijn meer handvatten moesten bieden om ‘mee
te draaien’ in de hedendaagse maatschappij en dat dan gekoppeld aan een behoud
van de eigen cultuur. Een enorme uitdaging want je wilt de mindset veranderen
van ‘ik wordt gediscrimineerd en ben ‘minder’ om mijn cultuur en afkomst’ naar ‘ik
ben trots op mijn cultuur en afkomst en heb dezelfde rechten en mogelijkheden
als de ‘rest’’. Een lang,
langzaam maar enorm waardevol proces, wat de eigenwaarde van de oorspronkelijke
bevolking van dit land weer terug kan en moet brengen.
En dan heb ik
gewoon te luisteren, met geduld en aandacht naar wat eenieder tijdens de
bijeenkomst te zeggen heeft. Want ook al is het in mijn ogen een herhaling en/of
langdradig het is het verhaal van iemand die zichzelf heeft leren waarderen, en
daarom van belang.
Tegelijk denk ik dan
aan Nederland, want ook wij kunnen wat dit betreft nog veel leren. Waar ook wij
het over het algemeen makkelijker vinden om mensen ‘weg te zetten’ dan in
mensen te investeren. Het is makkelijk om klaar te staan met ons oordeel en te
denken binnen ons eigen kader, maar wat als we nou eens verder zouden vragen
naar het waarom en de moeite zouden nemen om de ander te begrijpen (of begrip
te tonen)? En dan van daaruit verder te gaan.
Ook voor mij een
leerproces, maar wel een leerproces dat ik iedereen gun.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten